• Een gemeentelijk mobiliteitsplan is een strategie die bepaalt hoe verkeer en vervoer in de gemeente worden georganiseerd om veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid te verbeteren. Het plan houdt rekening met alle weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers, automobilisten en het openbaar vervoer, en streeft naar een vlotte doorstroming en een veilige omgeving
  • Het gemeentelijk mobiliteitsplan wordt aangepast om beter aan de huidige behoeften te voldoen.
    • We bekijken de snelheidszones opnieuw en passen ze aan waar dat nodig is.
    • We bepalen de categorieën voor lokale wegen op basis van de nieuwe indeling van de Vlaamse overheid
  • De gemeentelijke regels voor parkeerbeleid uit 2016 worden herzien.
  • We breiden het aantal Hoppin-punten uit, waar je gebruik kunt maken van deelwagens en deelfietsen.
  • Vanaf volgend jaar voeren we het nieuwe vervoerregioplan in.
  • De interne mobiliteitscel en mobilteitsadviesraad blijven bestaan.
  • Wegmarkeringen, in het bijzonder voor fietspaden en oversteekplaatsen, moeten perfect onderhouden worden.
  • We zorgen ervoor dat de voetpaden in alle deelgemeenten goed onderhouden blijven.
  • Per gemeente:
    • Bertem
       Kerkstraat – Paardenstraat – J. Van Haerenstraat.
    • Leefdaal
       Voerhoek – Bankblokstraat.
       Dorpscentrum.
  • We geven voorrang aan het onderhoud van trage wegen en landbouwwegen.
  • We maken een meerjarenplan voor het herstellen van betonvakken en het asfalteren van wegen.
  • Per gemeente :
    • Bertem
       Walenpot – Meerbeeksesteenweg.
       Herstel Ferdinand Van Laerstraat.
       Heraanleg Egenhovenstraat (riolering niet opgedragen aan Fluvius!).
    • Leefdaal
       Afwerken Leefdaal Centrum, Voer fase 6 en Kerkring/Kleine Kerkstraat
       (2024-2026).
       Start Voer fase 7: Blankaart tot grens Vossem (2027- ).
       Riolering en wegherstel Nollekensstraat, Bronstraat en gedeelte Blankaart.
    • Korbeek-Dijle
       N253 en zijstraten – riolering Aquafin.
  • We werken aan veilige en goed onderhouden fietspaden in Bertem, Leefdaal en Korbeek-Dijle.
  • We verbinden deze fietspaden met de fietssnelwegen die door onze gemeente lopen.
  • Onze ambitie: een degelijk fietspad over het traject Dorpstraat-Egenhoven doorheen Leefdaal en Bertem, dat
    deels zal bestaan uit afgebakende fietszones in de dorpscentra. Om de veiligheidvan fietsers te verbeteren, heffen we op dat traject de voorrang van rechts op.
  • Daarbovenop gaan we na of we, in de hele gemeente, de voorrang van rechts kunnen afschaffen dankzij een doordachte aanpassing van de voorrangsregels.
  • Per gemeente:
    • Bertem
       Meerbeeksesteenweg.
       Egenhovenstraat.
       Bosstraat (rooilijnplan + onteigeningsplan maken).
    • Leefdaal
       Neerijsesteenweg (onteigeningen afronden + subsidieaanvraag).
       Boskee.
       Dorpstraat naar Vossem.
       Kruisstraat (rooilijnplan + onteigeningsplan maken).
    • Korbeek-Dijle
       Dossier N253 (samen met Agentschap Wegen en Verkeer).
       Onderhoud Dijlepad.

Laat van je horen!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Ben je het niet eens met ons? Heb je suggesties? Laat je stem horen!